Makine ve İnsan Arasındaki Etkileşimi Derinleştiren Esas Şey: Duygu Tabanlı Bilişim

Tost makinesi kullanarak yaptığınız tostun size verdiği mutluluk gibi bir şey değil bu, makinenin direkt duygularınıza hitap etmesi... Buyrun.
Makine ve İnsan Arasındaki Etkileşimi Derinleştiren Esas Şey: Duygu Tabanlı Bilişim
Her (2013)

duygu tabanlı bilişim ya da duygusal bilişim (affective computing), insanlar ve makineler arasında daha kişiselleştirilmiş ve sezgisel etkileşimler yaratmayı amaçlayan bir alandır.

duygu tabanlı bilişim, insan duygularını tanıyabilen, yorumlayabilen, işleyebilen ve simüle edebilen teknolojilerin incelenmesi ve geliştirilmesi anlamına gelir. daha basit bir ifadeyle, insan duygularını anlayan ve bunlara yanıt veren makineler yaratmakla ilgilidir. bu alan, insan-bilgisayar etkileşimini devrim niteliğinde değiştirip daha kişiselleştirilmiş ve sezgisel hale getirme potansiyeline sahip olduğu için ilgi görmektedir.

duygu tabanlı bilişim, bilgisayar bilimi, psikoloji ve bilişsel bilimi birleştiren çok disiplinli bir alandır. amaç, insanlar ve makineler arasında daha empatik ve insan benzeri etkileşimler geliştirmektir. bu ise, makinelerin veya sistemlerin insan duygularını tanımasını ve yorumlamasını sağlayarak, kullanıcılara gelişmiş yardım ve yanıtlar sunarak elde edilir.

bunu yapmak için bilgisayarlar ses tonu, yüz ifadeleri ve beden dili gibi yönler hakkında bilgi toplar. bu veriler hareketleri algılayabilen, jestleri yakalayabilen, ses veya tondaki değişiklikleri ve hatta yüzün mikro ifadelerini algılayabilen mikrofonlar ve video kameralar gibi fiziksel sensörler aracılığıyla toplanır.

veriler toplandıktan veya kaynakla çevrimiçi bağlantı sağlandıktan sonra, makine öğrenme teknikleri genellikle verileri yorumlamak, kalıpları belirlemek ve kararlar veya tahminler yapmak için kullanılır. duygu tabanlı bilişimdeki temel makine öğrenme teknikleri şunları içerir:

gözetimli öğrenme (supervised learning)

gözetimli öğrenme, duygu tabanlı bilişimde kullanılan en yaygın yaklaşımdır. gözetimli öğrenmede, bir model, veri setindeki her örneğin bir girdi vektörü ve istenen bir çıktı değerinden (etiket) oluştuğu etiketli bir veri seti üzerinde eğitilir. model, etiketi girdi vektöründen tahmin etmeyi öğrenir. örneğin, bir veri seti, her bir resimde ifade edilen duyguyu belirten etiketlere sahip yüz resimlerinden oluşabilir. bu veri seti üzerinde eğitilen bir gözetimli öğrenme modeli, yeni bir resimde ifade edilen duyguyu tahmin etmeyi öğrenir.

gözetimsiz öğrenme (unsupervised learning)

gözetimsiz öğrenmede , bir model etiketlenmemiş bir veri kümesi üzerinde eğitilir ve herhangi bir açık rehberlik olmadan verilerdeki kalıpları tanımlamayı öğrenmelidir. bu yaklaşım, benzer veri noktalarını bir araya getirmenin amaçlandığı kümeleme gibi görevler için duygu tabanlı bilişimde yararlı olabilir. örneğin, gözetimsiz bir öğrenme modeli, daha sonra bir insan tarafından etiketlenip yorumlanabilen benzer yüz ifadelerini veya konuşma kalıplarını bir araya getirmek için kullanılabilir.

pekiştirmeli öğrenme (reinforcement learning)

pekiştirmeli öğrenmede, bir model kümülatif ödül kavramını maksimize etmek için bir ortamda eylemlerde bulunarak karar vermeyi öğrenir. bu yaklaşım, duygusal durumlarına duyarlı bir şekilde insanlarla etkileşim kuran modelleri eğitmek için duygu tabanlı bilişimde kullanılabilir. örneğin, bir pekiştirmeli öğrenme modeli, davranışını kullanıcının duygusal tepkilerine göre ayarlayan bir sanal asistanı eğitmek için kullanılabilir.

derin öğrenme (deep learning)

derin öğrenme, birçok katmana sahip yapay sinir ağlarına odaklanan, makine öğrenmesinin bir alt kümesidir. bu modeller, duygu tabanlı bilişimde yaygın veri türleri olan görüntü, ses ve metin gibi karmaşık verileri işlemede özellikle iyidir. örneğin, evrişimsel sinir ağları (convolutional neural network - cnn) yüz ifadelerini analiz etmek için kullanılabilirken, yinelemeli sinir ağları (recurrent neural network - rnn) ile transformatörler konuşma veya metin verilerini yorumlamak için kullanılabilir.

transfer öğrenme (transfer learning)

transfer öğrenmede , önceden eğitilmiş bir model yeni, ilgili bir görev için başlangıç noktası olarak kullanılır. bu yaklaşım, etiketli büyük veri kümelerinin genellikle bulunmasının zor olduğu duygu tabanlı bilişimde çok faydalı olabilir. örneğin, yüzlerden oluşan büyük bir veri kümesinde önceden eğitilmiş bir model, bir duygu tanıma sistemi oluşturmak için daha küçük bir yüz ifadeleri veri kümesine ince ayar yapmak için kullanılabilir.

duygu tabanlı bilişim, teknolojiyle daha sezgisel ve kişiselleştirilmiş etkileşimler yaratarak kullanıcı deneyimlerini önemli ölçüde iyileştirebilir. ayrıca, insan duygularına dair değerli içgörüler sağlayarak, karar vermeyi, hasta bakımını, öğrenme sonuçlarını ve müşteri etkileşimlerini iyileştirerek sağlık, eğitim, pazarlama ve müşteri hizmetleri gibi sektörleri dönüştürme potansiyeline sahiptir.


uygulamalarının bazı örnekleri şunlardır

müşteri hizmetleri: şirketler müşteri etkileşimlerini iyileştirmek için duygu tabanlı bilişim kullanır. örneğin, bir duygu ölçüm teknolojisi şirketi olan affectiva, müşteri tepkilerini ve memnuniyetini ölçmek için görüntülü görüşmeler sırasında yüz ifadelerini analiz edebilen bir yazılım sağlar.

sağlık: duygu tabanlı bilişim, özellikle ruh sağlığı tedavisinde faydalı olabilen hastaların duygusal durumlarını izlemek için kullanılır. örneğin, cogito şirketi, telefon görüşmeleri sırasında ses analizini kullanarak bireylerin ruh sağlığını izleyen bir uygulama geliştirdi. depresyon ve anksiyete belirtilerini tespit edebilir ve sağlık hizmeti sağlayıcılarına değerli içgörüler sağlayabilir.

eğitim: öğrencilerin duygusal durumlarına yanıt veren uyarlanabilir öğrenme ortamları yaratmak için kullanılabilir. örneğin, hua leong fwa tarafından yönetilen bir araştırma projesi, öğrencilerin hayal kırıklığı veya can sıkıntısı gibi duygularını tespit etmek ve buna göre ders verme stratejisini ayarlamak için duygu tabanlı bilişim kullanan "duygu tabanlı ders verme sistemleri" geliştirmeyi içeriyordu.

eğlence ve oyun: duygu tabanlı bilişim, daha sürükleyici ve tepkisel oyun deneyimleri yaratmak için kullanılır. örneğin, nevermind oyunu, bir oyuncunun korku seviyelerini tespit etmek ve oyun deneyimini buna göre ayarlamak için biyolojik geri bildirim kullanır.

insan-bilgisayar etkileşimlerini iyileştirebilecek birçok kullanım durumu olmasına rağmen, duygu tabanlı bilişimin bazı zorlukları vardır

duygu tanımanın doğruluğu: insan duyguları karmaşıktır ve çeşitli faktörlerden etkilenebilir. bu duyguları teknolojiyi kullanarak doğru bir şekilde tanımak ve yorumlamak önemli bir zorluktur. yanlış yorumlama, kullanıcılar için sinir bozucu ve sağlık hizmeti gibi belirli bağlamlarda potansiyel olarak zararlı olabilen yanlış yanıtlar verebilir.

gizlilik endişeleri: duygu tabanlı bilişim genellikle yüz ifadeleri, ses kalıpları ve fizyolojik sinyaller gibi hassas kişisel verilerin toplanmasını ve analiz edilmesini içerir. bu, önemli gizlilik endişeleri doğurur. kullanıcılar, makinelerin duygusal durumlarını analiz etmesi fikrinden rahatsız olabilir, ayrıca veri güvenliği ve duygusal verilerin potansiyel kötüye kullanımıyla ilişkili riskler de vardır.

etik hususlar: duygu tabanlı bilişimle ilişkili birkaç etik husus vardır. örneğin, sistemler kullanıcıların duygularına davranışlarını etkilemek için tasarlanmış şekillerde yanıt verirse manipülasyon potansiyeli vardır. ayrıca rıza sorunu da vardır. kullanıcıların duygusal verileri toplanıp analiz edilmeden önce onlardan izin alınmalı mıdır?

kültürel farklılıklar: duygular farklı kültürlerde farklı şekilde ifade edilir ve yorumlanır. bir kültürden gelen verilere dayanarak duyguları tanımak üzere eğitilen bir sistem, farklı bir kültürden gelen bireyler tarafından kullanıldığında iyi performans göstermeyebilir. bu, duygusal bilgi işlem sistemlerinin geliştirilmesine başka bir karmaşıklık katmanı ekler.

bağlama bağlılık: duygusal ifadelerin anlamı ve önemi, içinde bulundukları bağlama göre büyük ölçüde değişebilir. duygusal bilgi işlem sistemleri, oyundaki bağlamsal faktörlerin derinlemesine anlaşılması olmadan duyguları doğru bir şekilde yorumlamakta zorlanabilir.

önyargılar: makine öğrenimi modelini eğitmek için kullanılan veriler sınırlı veya önyargılı (biased) bir gruptan gelebilir ve bu da yanlış, adil olmayan ve potansiyel olarak ayrımcı sonuçlara yol açabilir.

gpt-4 gibi büyük dil modellerinin bağlamı mükemmel bir şekilde anladığı bir gelecekte yaşıyoruz . ayrıca, karmaşık insan duygularını tanımlamada yetkin hale gelen gelişmiş yüz tanıma, konuşma tanıma ve pekiştirmeli öğrenme algoritmalarımız var.

duygu tabanlı bilişimin geleceği, tüm bu gelişmiş algoritmaların yapay zeka aracıları veya ses, görüntü ile metin alabilen ve insanların duygusal durumlarının gerçek zamanlı değerlendirmesini sağlayabilen çok modlu (multimodal) girdiler kullanan akıllı bir uygulamada birleştirilmesini içeriyor.

yapay zeka ajanları ve çok modlu girdi, yüz ifadelerini, ses tonunu ve perdesini, mutluluktan üzüntüye ve öfkeye kadar çeşitli duyguları tanımak için kullanılan dili analiz edecektir. bu teknoloji, insan-bilgisayar etkileşimini geliştirme ve kullanıcıların duygusal ihtiyaçlarına duyarlı ürün ve hizmetleri nasıl tasarladığımızı iyileştirme potansiyeline sahiptir.

kaynak: https://www.datacamp.com/…at-is-affective-computing