Taylor Swift'i Neden Seven Çok Seviyor, Sevmeyen İse Hiç Sevmiyor?
taylor swift'in neden popüler olduğunu tamamen dışarıdan bir gözle anlatacağım. şunu eklemek isterim ki ben bu kadının hayranı değilim. sadece ben müzikte bu kadar kutuplaştırıcı bir figür görmedim.
sevmeyen aşırı sevmiyor. seven taparcasına seviyor. yani iki taraf arasında büyük bir iletişimsizlik var. ben bunu kendimce gidermeye çalışacağım.
a) sevenler neden seviyor?
1- taylor swift'in ilk albümü sonrasındaki 7 albümü sound olarak gayet iyi. özelikle
fearless (2008) ( country ) ( bunu dinleyin taylor swift'i ilk piyasaya tam olarak çıkarsn albüm.)
speak now (2010) (country)
red (2012) ( çok çok haksızlık edilen albüm taylor swift'i sevmeyenler bile dinlemeli)
1989 (2014) ( en iyi albümü ) ( pop)
reputation (2017) ( gene haksızlık edilen albüm.
lover (2019) ( yanlış hit seçimlerine kurban edilen albüm.
folklore (2020)
burada speak now görece olarak en zayıf albüm muhtemelen. orda bile long live gibi iyi bir şarkısı var. ancak ben taylor swift'in en zayıf iki albümünü speak now ve evermore( şimdi bana evermore'u anlatacaklar suserlara yazıyorum sevmiyorum sevmeyeceğim sevmedim. ) olarak görüyorum.
2- taylor swift folklore’a kadar zaten iyi şarkılar yaptı. folklore sonrasında söz yazarlığı seviyesini artırdı. folklore sonrası bence ileri gitti.
3- taylor swift folklore ve devamında albümlerini bir puzzle gibi sunmaya başladı. hayranları da bu puzzle’ı kendilerince tamamlıyor. mesela out of the woods ile tamamen question ile bağlantılı. bu fikri de eminem’den aldığını düşünüyorum arose ile castle arasındaki bağlantıyı zekice almış. zaten kendisi eminem fanı. mesela bir hırka var bir klipte o hırka bambaşka bir klipte başka şekilde karşınıza çıkabiliyor. yani taylor’ın hayranları için bir dünyası var ve hayranları bunu seviyor. willow-cardigan
4- taylor swift red’e kadar country yaptı. yani hayran kitlesi hem country’i hem pop’u sevenler. açıkçası country benim sevdiğim bir tür değil. ama konu benim sevmem sevmemem değil. bu olay bir çeşitlilik getiriyor. country çeşitliliği onu alternatif , pop, hafif elektronik müzik , folk gibi kapılar açtı.
5- btaylor swift'in en çok eleştirlen yönü hit çıkarmadığı da genre ile alakalı. kendisi country sanatçısı olduğu dönemde bence country açısından önemli bir hite sahiptir. (bkz: love story) fearless gene redte önemli bir hiti vardır. (bkz: we are never ever getting back together) (bkz: ı knew you were trouble) 1989’da shake it off da muhtemelen büyük hitti döneminde. gene blank space o dönem her tv kanalında çıkıyordu. ama dediğim gibi bu kadın folklore sonrası hit üreteyim kafasında değil. bu kadının hayranlarının da hit umrunda değil. bu kadını sevenler o puzzle’ı seviyor. zaten hayran kitlesi var. ve yeni hayran edineyim kafasında değil bu kadın.
b) sevmeyenler neden sevmiyor?
taylor swift reputation sonrası albümlerinde tarihin en iyi prodüktörlerinden biriyle çalışmayı bıraktı. (bkz: max martin). lover da iyi bir prodüktör olduğuna inandığım louis bellile çalışsa da sonraki albümlerinde artık prodüktör eksikliği vardı. jack antonoff folklore'ün başarısında etkili olsa da sound'ları oldukça sıkıcı bir hal almaya başladı. nasıl ki taylor sevenler o dünyaya hayransa dışardakiler soundların sıkıcı ve tek düze olmasını haklı olarak eleştirdiler. the tortured poets department de louis bell dönse de gene de bir noktadan sonra sıkıyor. ancak gene de folklore sonrası açık ara en iyi albüm bence.
gene de albümlerinde prodüktör çeşitliliğini artırmazsa bir noktada hayranları da bu durumdan sıkılacak. jack antonoff asla bir max martin değil.
c) kendi görüşlerim
bunca başarısına rağmen müzik sektörünü olumlu manada etkilemiştir evet birçok başarısı var. ama olumsuz manada da değiştirmiştir.
kendisinden önce albümlerin tek bir varyantı olurdu deluxe diye ileri sürülürdü. kendisi öyle bir noktaya taşıdı ki durumu bu da yanlış hatırlamıyorsam loverla başladı. artık albümlerinin 55 tane versiyonu oluyor. bunun gören yeni sanatçılar da bu yoldan gittiler. biraz başarı gören 60 tane varyant çıkarıyor.
bu açıdan da müzik sektörünü olumsuz yönde değiştirmiştir.
yazımı toparlayacak olursam kendisi hakkında yapılan eleştirilerin bazılarına katılmakla birlikte dışardan bir gözle hepsini aktarmak istedim. kendisinin ne hayranıyım en çok red ve 1989’u severim. çünkü benim açımdan sound önemli ve taylor swift’in dünyası açıkçası umrumda değil. ben altyapı ve müziği seviyorum. ve tek bir prodüktörle çalıştığı sürece sadece hayranlarına hitap edebilir. hit çıkarmadığı ve sıkıcı müzikler yaptığı eleştirisi büyüyerek artacaktır.
kendisini sevmeyenlere önerim red , 1989 ve fearless. bence bu üç albüm herkesin sevebileceği sadece taylor dünyasına hitap etmeyen albümlerdi.