Pierre Brassau Adıyla Sergilenen Resimleri Eleştirmenlerce Çok Beğenilen Şempanze
şubat 1964'te göteborg isveç'te bir resim sergisi açılır. sergide ressam pierre brassau'ya ait 4 adet resim için eleştirmenlerden özel yorum istenir.
eleştirmenlerin neredeyse hepsinden "müthiş çizgiler, harika bir adanmışlık", "fırça darbeleri öfkeli titizlikle dans ediyor." veya "pierre, bir balerin dansçısının inceliği ile çalışan bir sanatçı." gibi ve benzeri yorumlar gelir.
ama o güne kadar çok da ciddiye alınmamış olan bir eleştirmen diğerlerinden farklı olarak "bu resimleri ancak bir şempanze yapmış olabilir, berbatlar." diye yorum getirmiştir.
sonra eleştirmenlerden özel yorum isteyen kişiler ressam pierre brassau'nun aslında boras hayvanat bahçesi'nden 4 yaşındaki bir batı afrika şempanzesi olduğunu açıklarlar.
aslında bu proje "sanat eleştirmenin süslü laflar sallamaktan başka bir boka yaramadığını, hiç bir halttan anlamadıklarını" kanıtlamak için ake axelsson isimli bir gazeteci tarafından ortaya konmuştur. ake axelsson eleştirmenlerin hiçbirinin modern sanatla bir maymunun yaptığı resimleri bir birinden ayıramacağını düşünmektedir. büyük oranda da haklı çıkmıştır. lakin eleştirmenlerden rolf anderberg gerçeğin açıklanmasından sonra bile maymunun resimlerinin galerideki en iyi resimler olduğunu savunmaya devam etmiştir.