Oynadıkları Rollerle Femme Fatale Olabilecek Yeşilçam Karakterleri
hürrem sultan, kanlı nigar gibi gerçek ve hayali karakterlerin bol olduğu tarihimizde türk sinemasında ise tam anlamıyla bu tehlikeli kadın modeli resmedilmez. etkilenmeler açıktır ama kadın üzerinden dönmez film.
ben de kendime göre, femme fatale olabilecekken olamamış, ucundan dönmüş yeşilçam aktristlerini değerlendirdim. genellikle komedi filmlerinden seçmeler yaptım. cüneyt arkın-filiz akın / kartal tibet-hülya koçyiğit ve kadir inanır-türkan şoray ikililerinin oynadığı filmlerde bu türde çok fazla yan karakter yer alıyor ama tam manasıyla karikatürize etmek ve hiciv içermesi açısından komedi filmleri bu konuda daha yaratıcı örnekler içeriyor.
keşke sinemamızda namus, şeref konularına değinilmeksizin, dini suistimal etmeden bu tür kadın profilleri çizilseydi.
-kişiyi kötü yola sürükleyebilecek cazibesi olan (bazı filmlerde güzellik ve gençlik arkaplanda kalabiliyor)
-potansiyel katil olabilecek
-salt kötü olanları seçmeye çabaladım ama kanlı nigar gibi karakterleri kötülüğe iten bir geçmişten bahsediliyor ve empati kurmak, hak vermek durumunda kalabiliyoruz.
bu türde karakterleri kendimce değerlendirdim. kadına şiddetin arttığı, erk tarafından kadınlığın bayağılaştırıldığı, geleneksel bakış açısına tepki olarak kadının mutlak güç olduğu, yöneten, değiştiren rolleri biraz olsa da beni mutlu ediyor.
1- kanlı nigar- kanlı nigar
aralarında hak verebileceğimiz, empati kurabileceğimiz önemli yerli karakterlerden biri kanlı nigar. haklı nedenleriyle erkeklerden intikam alan, onları kullanan bir karakter.
2- kapıcılar kralı- isimsiz/dolandırıcı hatun
seyit'i baştan çıkaran yılan gibi kadın. hırsızlık için geldikleri apartmanda gözleri ile herkesi izler. bakışları şuhtur. son derece tehlikelidir. hollywood'un elinde olsa sağlam bir film noir karakteri çıkardı. zeki ökten'in en iyi filmlerinden
3- boşver arkadaş - alev
tarık akan'ın mafya arkadaşının eşi alev eski sevgilisi çıkar. kadın arabozucu ve son derece sinsidir. bu filmle ilgili en akılda kalan slow-motion dayak sahnesi olmuştur. zeki ökten'den yine başarılı bir film ve bu yönetmenin karakterize ettiği kadınlar erkek dünyası için tehlike oluşturabilecek türde.
4- çöpçüler kralı - hacer
yönetmen koltuğunda yine zeki ökten var. bu filmde temizlikçi hacer tam femme fatale rolünde. zaten final sahnesinde terlikleri fırlatıp evde terör estirirken bunu görebiliyoruz. evleneceği erkeği statüsüne göre seçmek, kendi refahı için çeşitli stratejiler geliştirmek gibi zekice hamleleri var. zaten zabıta amirini kıskandırmak için çöpçüye evlenme teklifi etmek ya da çöpçünün kafasına yanlışlıkla bir kova su dökmek kimin aklına gelir?
5- banker bilo - zeyno
bilo karakterini değiştiren, son darbeyi vuran, miras avcısı öldüren sarışın. ama bu sefer manevi yönden bir ölümden söz ediyoruz. bilo'nun da dediği gibi öldürdünüz garibi. zeyno'nun annesinin akıl verdiği sahnede babası hakkında konuşmalarından nasıl bir erkek bulması gerektiğini, aşkı sevgiyi bırakıp mantık işi bir evliliği ailenin de onadığını görüyoruz. zaten bu filmde en sevdiğim nokta bilo hariç tüm karakterler katıksız kötü ve filmin sonunda tek iyi de kötüye dönüşüyor. maho'nun tüm yaptıklarına rağmen bilo'nun tutunduğu tek gerçek zeyno ama zeyno'yu bastığı sahnede tokat gibi gerçeklerle karşılaşıp, iyi olmaktan vazgeçiyor. buz gibi gerçek ve gerekli bir karakter zeyno. aynı şekilde ahu tuğba da zeyno'nun rol modeli ve dönüşeceği kadın (ahu tuğba'nın babası da sonradan görme)
not: meral zeren, salako filminde de salako'yu değiştiriyor. salako'yu eşkiya sevgilisine ulaşmak için kullanan zeren genelde sonradan değer bilen eli maşalı bir karakter portresi çiziyor. benzer bir film için: şaşkın damatmeral zeren bu filmde de zengin avcısı.
6- dokunmayın şabanıma - oya
elinde tüfek odasında erkek avlayan dişi kaplan. "kahveeeeee" deyişiyle bile ölümcül. bakışları, mimikleri ile gerçekten yazık olmuş diyebileceğim bir karakter. ahu tuğba'da sırf soğuk bakışlarıyla femme bir özelliği var gibi. gereksiz bir romantizm ile yumuşasa da korkulacak hatunlardan.
7- şekerpare - afet
genelevde çalışan afet karakteri, takıldığı külhanbeyine, seni diğer genelevde görmüşler diyerek bıçak çekebiliyor. konuşma tarzı, zekiliği ve kriz durumundaki soğukkanlılığı ile erkek dünyasında yer alabilecek, onları yönetebilecek güçte bir kadın. "erkekliğiniz batsın" repliği ile de tavrını ortaya koyuyor.
8- korkusuz korkak - mehtap yenge
çok az rol alsa ve arkasından rahatsız edici fanteziler dönse bile, sabaha karşı eve gelmesi hafiften mülayim'e kesik olması ve mahallelinin hakkında yenge diye bahsetmesi ile tam tanıma uyabilecekken yarın kalmış karakterlerden. yine de gizemli ve soğuk duruşu ile (filmde sadece demir parmaklıklar arkasında görürüz) tehlikeli sahnelerde gerilimi artırıcı etkisiyle tam oturmuş bir karakter.
9-inek şaban- zeliha
elinde silahı kemal'e (!) striptiz yaptırtması, erkeği cinsel anlamda kullanması, mafyavari abiye rağmen rahat durmaması ile etine dolgun bir femme fatale. güzellik, cazibe ve gençlik olarak tanıma uymasa da sayfığımız filmler içinde en tehlikeli kadın karakter olması ile kötü yola sokan kadın tabirine en uygunu sanırım zeliha.
10- tosun paşa- leyla
ilk başta yeşilvadi için başlayan mücadele tamamen leyla üzerinden dönmeye başlıyor, sırasıyla: suphi-lütfü- şaban ve tosun paşa dörtgeninde gelişen aşk çıkmazında leyla her an fikir değiştirebilen, insanları, aileleri birbirine düşürebilecek türde bir çekiciliğe sahip. kadınları bile hamamda birbirine düşürmesi erkek dünyası için değil, bulunduğu her ortamda çekişmeyi tetikleyen bir kara karakter olduğunu gösteriyor.
11-hababam sınıfı dokuz doğuruyor- hürrem
12-yavrum benim - sezercik üvey anne adayı
13- sakar şakir- sevda
14- devlerin aşkı- türkan
15- gırgır ali istasyon - yasemin
ve
suzan avcı'nın
rol aldığı filmler.