Modern Popüler Müzikte Büyük Bir Vasatlığa Neden Olan Endüstri Hileleri
eskiden insanlar parasını verip albüm alıyordu ve her albümde 8-10 tane şarkı oluyordu. bu yüzden verdiğimiz parayı çıkartabilmek için o albümü evire çevire belki 50 defa dinliyorduk. günümüzde bir tıkla milyonlarca şarkıya ulaşılabildiği için insanların tahammül sınırları çok daha düştü. bir şarkıyı ilk 15-20 saniyede beğenirsek beğeniyoruz, beğenmezsek bir sonraki şarkıya geçiyoruz. bu yüzden müzik yapımcıları şarkılarının tutması için çeşitli hilelere başvurmaya başladılar.
- ilk olarak artık şarkılarda girişler (intro) daha kısa tutuluyor. 1960-1990 arasında yapılan şarkılara baktığımızda bazı şarkılarda 1 dakika uzunluğunda intro kısmı görüyoruz ve şarkılar önce düşük tempoda başlayıp 1 dakikadan sonra hızlanıyor. günümüzde şarkıların intro kısımları ya hiç yok, ya da varsa bile 10-15 saniyeyle sınırlı.
- şarkılarda nakarat kısımları öne alındı. eskiden 5 dakikalık bir şarkıda nakarata 3. dakikada giriliyorken şimdi 5 dakikalık bir şarkıda henüz 30. saniyede nakarata giriliyor çünkü şarkıların en vurucu ve en can alıcı kısmı nakarattır ve insanlara bunu erkenden gösterirseniz şarkıyı değiştirme ihtimalleri daha düşük. yine de bu nakaratın gücünü ve vuruculuğunu azaltıyor çünkü 3 dakika boyunca nakarata doğru yavaş ama emin adımlarla ilerleyip nakaratı veren şarkıyla direkt nakaratı veren şarkı aynı etkiyi yapmıyor.
- aynı zamanda günümüz şarkılarında nakaratların kullanım sıklığı da artmış durumda. eskiden bir şarkıda nakarat kısmı 2-3 kere söylenirken günümüzde şarkılarda nakarat kısmı yer yer 5-6 defa söylenmektedir. eskiden şarkıların %20-25'i nakarattan oluşurken günümüzde neredeyse %50-60'ı nakarattan oluşmaktadır.
- eskiden müzisyenler genellikle kendi şarkısını kendi yazmaktaydı. özellikle gruplarda şarkı sözlerini vokal yazarken arka müzikleri de grubun diğer üyeleri düzenliyordu. günümüzde şarkı sözü yazan şirketler paket halinde şarkılar yazıp bunları şarkıcılara satıyorlar. örneğin ünlü isveçli söz yazarı max martin'in yazdığı ve çeşitli şarkıcılara sattığı şarkıların 22 tanesi "hit şarkı" haline gelmiş. max martin'in müşterileri arasında britney spears, katy perry, taylor swift ve avril lavigne bulunuyor. bugün dünyaca ünlü meşhur olan birçok şarkıcı kendi müziğini üretmiyor ve belli başlı kişilerden şarkı satın alıp albüm yapıyor.
- şarkıların birbirine benzemesi biraz da kasıtlı olarak yapılan bir şey. yapılan araştırmalara göre insan beyni daha önce duyduğu ve sevdiği müziğe benzeyen diğer müzikleri sevmeye daha yatkınmış. bu yüzden bir şarkıcının albümündeki tüm şarkılar belli bir formüle dayalıysa bu şarkılardan birini beğenenlerin diğerlerini de beğenme ihtimali oldukça yüksektir.
- modern pop müzikte kullanılan enstrümanların çoğunluğu aslında bilgisayar efektinden ibaret. melodilerin neredeyse tamamı bilgisayar üzerinden ve enstrüman kullanmadan yapılıyor. eskiden müzik yapabilmek için milyon dolarlık stüdyolara kapanıp en yüksek teknoloji ürünü aletlerle ve gerçek enstrümanlarla kampa girmek gerekirken günümüzde mevcut teknoloji sayesinde bir insan evinin bir odasında bile albüm yapabilir. bu da albümün müzikal kalitesine darbe vuruyor.
- şarkıcıların çoğunun sesleri bilgisayar üzerinden düzeltiliyor ve olduğundan daha iyi çıkması sağlanıyor. bu yüzden günümüzde hiçbir pop şarkıcısının konser performansı stüdyo performansının yanından geçemiyor. gerçi son zamanlarda konserlerde de sesler düzeltilmeye başlandı.
- şarkıların temposu çok daha hızlı ve şarkıların uzunluğu çok daha kısa. aynı zamanda şarkıların ortalama sesi (volume) daha yüksek.
- şarkıların sadece müzik ve melodisi değil aynı zamanda sözleri de değişim gösterdi. eskiden şarkı sözlerinde kullanılan kelime dağarcığı lise son (grade 12) seviyesindeyken son 5-6 yılda bu seviye orta 2 (grade 7) seviyesine geldi. şarkı sözleri ve bu sözlerde kullanılan kelimeler daha kolay hazmedilip tüketilmesi için giderek daha da basitleşiyor. artık sofistike kelimeler pek kullanılmıyor.
- ispanya'da yapılan ve sonuçları nature'da yayınlanan bir araştırmada 1955-2010 arasında yapılmış ve yayınlanmış olan 500 bin şarkı bir bilgisayara analiz ettirildi. şarkıların harmonik kalitesinin yıldan yıla düştüğü, şarkıların giderek birbirine benzediği ve her yıl müziğin sesinin ve temposunun arttığı ortaya çıktı.