Gelmiş Geçmiş En İyi Çizgi Roman Uyarlamalarından Biri: Ghost World

2001 tarihli bu fazla bilinmeyen klasiği mercek altına alalım dedik.
Gelmiş Geçmiş En İyi Çizgi Roman Uyarlamalarından Biri: Ghost World

enid karakterinin yaşadığı sorunlarla, bir şekilde ghost world filminin anlatmaya çalıştığı olay, hayata uyum sağlamanın ne kadar zor olduğudur.

hayatta insanın iki seçeneği olur:

birinicisi herkes gibi olup, toplumun sizden beklediği normlara ayak uydurup herkes gibi giyinip, konuşup, davranmak, kısacası toplumun yarattığı binlerce klondan biri olmak.

ikincisi ise topluma karşı tek başına direnen bir birey olmak.

filmde enid, liseden daha yeni mezun olmuş, hayatta ne yapacağını daha karar verememiş, aşırı mutsuz bir kızdır. enid, toplumdaki normal zekanın üzerindeki birçok insan gibi, etrafının geri zekalılarla çevrilmiş olduğunu düşünmektedir (ve haklıdır da). film boyunca enid, etrafındaki insanlar gibi hiçbir şey düşünmeden bir bitki gibi yaşamak yerine, hayatta bir anlam aramaktadır fakat tahmin edildiği üzere bir türlü bunu bulamamaktadır. enid'in hayata anlam bulmak için çıktığı yolculuk, birçok insanın daha önce çıkmış olduğu ve birçoğunun da zafer kazanmadan geri dönmüş olduğu bir yolculuktur. enid'in trajik yolcuğulu da nitekim zafer kazanmadan sonuçlanmaktadır. toplumun, ailesinin, arkadaşlarının üzerine yıktığı sorumluluklardan bunalmış olan enid artık sadece dünya üzerinden yok olmayı dilemektedir.

enid' in en büyük sorunu, onu anlayan birinin olmamasıdır; ve her yaptığı ya da söylediği şey herkes tarafından yanlış anlaşılmaktadır. kısaca, enid birçok insanın içinde bulunan hiçbir yere bağlanamama duygusunu temsil etmektedir. aslında enid'in yaşadığı sorunlar bireysel sorunlar değil, toplumsal sorunlardır. özetle durum şudur, enid' in sorunlarının sorumlusu; içinde hapsolmuş olduğu "hayalet dünyadır".

birçok insan filmi izler, hatta bazıları filmi sever bile, fakat enid'in neden mutsuz olduğunu birçok kişi anlayamaz ve de filmin kötü yazılmış olduğunu iddia eder. ne yazık ki durum bunun tam tersidir, filmin senaryosu muhteşem bir şekilde yazılmıştır. film kesinlikle toplumun her kesimininden insana hitap eden bir film değildir. film, birçok amerikan filminin aksine, izleyiciye her şeyi bir bir anlatmaz, bunun tam tersine izleyicinin birçok şeyi kendi başına anlamasını bekler. kanımca bu da filmi daha gerçekçi yapmaktadır. filmin tam olarak anlaşılması için, enid karakterinin psikolojik durumu ve içinde bulunduğu bunalımın nedenleri anlaşılmalıdır. ve bunu anlamanın tek yolu ise enid'in yaşadığı sorunların bazılarının ya da benzerlerinin, birey tarafından da yaşanmış olmasıdır.

aslında, film toplumun farklı olan bir bireye ne kadar acımasız olduğunu gösteren, toplumun neredeyse her parçasını eleştiren bir manifestodur. film bir nevi insanlara içinde bulundukları uykudan uyanmaları için çığlık atmaktadır. çünkü yaşadıkları tek düze hayatı hiçbir şekilde sorgulamadan yaşayan insanlar bir gün uyanacaklar, ve birçoğumuzun farkında olduğu, şu anda yaşadığımız anlamsız "hayalet dünyanın" farkına varacaklardır. işte o zaman enid'in yok olma isteğini anlayacaklardır.

Peki kaynak materyal olan çizgi roman neyin nesi?

ghost world esasında daniel clowes’un kült çizgi romanı. aslında ilk önce yazarın eightball dergisinde, 1993-97 yılları arasında seri halinde yayınlanmış, daha sonra 1997 yılında ayrı bir kitap olarak basılmıştır.


roman liseden yeni mezun olmuş, 18 yaşında iki kız arkadaşa odaklanır: çok konuşan, çok fikri olan ama tarzı konusunda bile bir karara varamamış olan yahudi enid coleslaw (evet salata olan) ve ondan daha güzel ve daha sakin olan anglosakson rebecca doppelmeyer (doppelganger değil).

roman, boşluktaki kızların sıradan günlük hayatlarına odaklanır. toplumun ne kadar dışında olduklarını kanıtlamaya çalışarak, onlara sunulan her şeyden nefret ederek, uygun bir partner bulamayarak, lokantalarda gördükleri insanlar hakkında senaryolar uydurarak, gıybetin dibine vurarak geçirdikleri günlerinin altyapısını gelecek korkusu, özsaygı yitimi, kıskançlık ve sevgi ihtiyacı oluşturur.

çizgi roman, başarısını ait olduğu kuşağı daha öncekilerin yapamadığı kadar kusursuz yansıtmasına borçludur. (bkz: x kuşağı)