SANAT 20 Haziran 2017
37,1b OKUNMA     933 PAYLAŞIM

Yeni Başlayanlar İçin Adım Adım İyi Fotoğraf Çekme Tavsiyeleri

Düşündükçe sizi mutlu eden anıları somutlaştırabilme fikri gerçekten de çok güzel bir şey. Hal böyle olunca insanlar profesyonel anlamda olmasa dahi kendini fotoğrafçılık konusunda geliştirmek istiyor. En güzel anıları, manzaraları, en sevdiklerinizi hatıralayabileceğiniz en güzel şekliyle fotoğraflamak isteyenlere Sözlük yazarı "a fragile wreck on a storm of emotions"dan tavsiyeler.
iStock.com

en başta şunu unutmayın ışığın kölesisinizdir.

fotoğrafçılık sanatıyla uğraşacaklar için dijital makineler kesinlikle tavsiye edilmez çünkü size kalan sadece tuşa basmaktır. öncelikle bir slr(single lens reflex) makine bulun.bu makinelerde baktığınız ve çektiğiniz fotoğraflar aynıdır.örneğin teller arasından bir fotoğraf çekerken slr olmayan bir makinayla fotoğraf çekerseniz sizin gördüğünüzle filme düşecek olan görüntü farklı olduğundan, siz teller arasından çektiğinizi sandığınız halde kadrajda büyük ihtimalle o tellerden biri yalı kazığı gibi dikiliyor olacaktır.

makinenin bölümleri:

a)diyafram:

objektifin içinde bulunan ve filme düşecek ışığın miktarını ayarlayan bölümdür. deklanşöre yarım bastığınızda objektiften içeri bakarsanız diyaframı görebilirsiniz. bilim kurgu filmlerindeki uzay mekiklerinde bulunan kapılara benzer,hani şu cem yılmazın tasvir ettiği gibi. ayrıca görüntüye derinlik vermeyi sağlar. 


diyafram değerleri 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32 şeklindedir bu değer (diyafram açıklığı) küçüldükçe alan derinliği artar. bu da şu demektir ki mesela önünüzde 2 kişi duruyor. biri 5 m diğeri 10m uzakınızda siz yakınınızdakine odaklarsanız makineyi küçük diyafram açıklığında(22, 32..) makinenizin derinliği arttığı için arkada duran kişiyide objektif netleştirecektir,ama açık diyafram (1, 1.4...) kullanırsanız çok küçük bir alan netliği olacağından dolayı netlediğiniz noktanın 1m önü ve arkası netleşecektir sadece. diyafram ayarını iyi kullanmayı öğrendikten sonra çekeceğimiz fotoğraflarda istemediğimiz nesneleri yok etmek için diyafram ayarı kullanabilir.veya çok güzel kompozisyonlar oluşturabiliriz.

b) objektifler:

i) geniş açı: adından da anlaşılacağı gibi geniz bir acıyı çeken fotoğraf makineleridir.odak uzaklığı 50mm den ufak olan objektiflerdir.alan derinlikleri çok fazladır. neşnelerin arasındaki uzaklıkları daha çokmuş gibi gösterirler.

ıı) balıkgöz: çok geniş açılı objektiflerdir. oluşturdukları görüntüler daire şeklindedir.


ııı) tele objektif: açıları dardır ve alan derinlikleri azdır. perspektif yığılmasına sebep olurlar.belgesel ve spor çekimlerinde kullanılır özellikle. uzaktaki nesneleri çekmek için kullanılırlar. ayrıca uzaktaki nesneyi daha büyük gösterirler.güneş batımı çekmek için birebirdirler.

c) enstantane:

filmin önünde perdenin açık kalacağı süreyi belirler. yazan rakamlar 1/x sn demektir. örneğin hareket eden bir cismi 500(yani saniyenin 500de 1i) enstantaneyle çekerseniz sanki duruyormuş gibi çıkacaktır ama hızına göre daha düşük bir enstantaneyle çekerseniz bu o objenin hareketli kısımlarında kısmen fluluk yaratacağı için hareket ediyormuş izlenimi verecektir. örnek olarak uçan kuşlar,arabalar... hareketli bir cisme makinanızı odaklayıp yüksek bir enstantanede çekerseniz obje çok net ama sanki arka plan hareket ediyormuş gibi çıkacaktır.(yani cism hareket ederken siz onu devaml1 kadrajın belli bir kısmında tutacaksınız)

birde "b" konumu vardır.buda objektifin deklanşöre basılı tutulduğu sürece açık kalmasını sağlar.bazı resimlerde araba ışıklarının uzun bir çizgi halinde olması bu şekilde sağlanır.

d) pozömetre:

her makinada olmayabilir.bunun amacı seçtiğiniz diyafram ve enstantane ayarlarının filme düşüreceği ışık miktarı hesaplamak.her ışıkta istediğiniz diyaframı kullanamazsınız.çok ışıklı ortamlarda perdeyi uzun süre açık tutmanız gerekmektedir.buna görede diyafram kısmalısınız. bunun tam terside geçerli o yüzden istediğiniz gibi bir fotoğraf çekmek için bazen uygun ışık olana kadar beklemeniz gerekmektedir.


e) kompozisyon:

çekeceğiniz resmi kadraja güzel bir şekilde yerleştirmeniz lazım. her zaman objeyi kadrajın tam ortasına koymayın. kadrajı yukardan ve yanda 3 eşit parçaya ayıran 2 şer çizgi düşünün bunları kesiştiği noktalara koymaya çalışın bazende objeyi. buna altın kesim de denir. arta kalan kısmada diyaframla birlikte flue bir şekilde başka nesneler yerleştirebilirsiniz. deniz resmi çekeceğiniz zaman ufuk çizgisini o kadrajı yatay bölen 2 çizginin en alttakine ras getirtmeye çalışın. böylece deniz ne fazla ne de az bir görüntü kaplamış olacaktır. fotoğrafa bakan bir kişi ne çekmek istediğinizi anlamalı yani fazlalıkları bir şekilde resimden çıkartmalısınız.(yer değiştirerek veya gene diyafram kullanarak).resmi çekmek için acele etmeyin etrafa bakın belki başka yerden daha güzel bir poz elde edebilirsiniz.


en önemlisi makinanız devamlı yanınızda bulunsun. devamlı fotoğraf çekin hatalarınızı belirleyin.

bu yazıda faydalınan ve önerilen bir kaynak olarak:

fotoğraf teknik okumaları adında ki kitap kullanılmıştır.yazarları faruk akbaş ve emre ikizler. om yayın evinin bir kitabı ben aldığım zaman 19tl civarındaydı.bu işe yeni başlayanlar için bence süper bir kitap.her türlü çekim tekniklerini dikkat edilmesi gereken nokaları anlatıyor.100lerce çekilmiş fotoğraf ve altında hangi obkejtif ve hangi ayarlarda çekildiği yazıyor.etrafınızda usta çırak ilişkisi kurabileceğiniz biri yoksa kesinlikle tavsiye ettiğim bir kitap.