SİNEMA 13 Ağustos 2024
11,2b OKUNMA     126 PAYLAŞIM

Nuri Bilge Ceylan Pek Çok Kusuruna Rağmen Neden İyi Bir Yönetmen?

Nuri Bilge Ceylan, sinemada görsel ustalığıyla dikkat çekerken, senaryo ve diyaloglarındaki zayıflıklar sıkça eleştiriliyor. Bu yazıda, Ceylan'ın güçlü ve zayıf yönlerini özetleyeceğiz.


önce negatif yönlerini saymak gerekir nuri bilge ceylan'ın

eksik yönlerini iyi anlatmalıyım ki buna rağmen nasıl iyi bir yönetmen olduğu anlaşılsın

iyi bir yazar değildir. hatta bence berbat bir diyalog yazarıdır(eğer kendisi yazıyorsa). karakterleri ne kadar derinlikli işlerse işlesin, diyaloglar gerçekten bazen kulaklarımı kanatır. örneğin kuru otlar üstünde’de masa başında çektiği uzun diyalog sahnesi hayatımda gördüğüm en kötü diyalog sahnelerinden biridir.

hikayelerinin senaryolarının çatısı zayıftır. bazen o çok sevdiği arada kalmışlıkları, ahlaki ikilemleri, kararsızlıkları kurmak için fazla zorlar. ama filmin akışı içinde bunu fazla da hissettirmez.

bazen samimiyetini sorgulatır adama. örneğin gene kuru otlar üstünde filminde sözde seyiriciyi yabancılaştırmak için set ekibini göstermiştir. seyirciyi yabanlaştırmanın binbir türlü yolu varken bayağı ve yapay bir yöntem kullanmıştır. çünkü alkış almayı çok sever. bu yönünü filmlerinde bazen fazlaca belli eder örnekte olduğu gibi ki bu durum insana mide bulantısı verir. keza hangi filmi niye neden çektiğini çok iyi bilir. katıldığı festivallerin eğilimlerine, estetik zevkine hatta juri profiline göre ısmarlama filmler çektiği açıktır. ki filmlerinin çatısındaki zayıflığın bir diğer sebebi aslında budur.


buna rağmen iyi bir yönetmendir çünkü bunun en temel sebebi sinemanın görsel dilini iyi kullanmasıdır

hatta o kadar iyi kullanır ki genelde bu yeteneği onun çoğu kusurunu örter, senaryolarının tutarsızlığını ve -bazı senaryolarının- boktanlığını kapatır. yavaş tempoyu hipnotize edici bir biçimde süsler. zamana ve mekana oldukça hakimdir. sıradan bir seyirci bile filmden çok bir şey anlamasa ve sıkılsa bile aslında pek de kötü bir deneyim yaşamaz çünkü filmleri bir bahar esintisinde görülen rüyalar gibidir. terrence malick’in days of heaven’ını bolca anımsatır bana görsel olarak. bu yaratabildiği mayhoş, uyku sersemi havanın yanında en dikkat çekilmesi gereken yanı tutarlılığıdır. nuri bilge’nin stili ve tarzı tutarlıdır. sahnelerini niye o şekilde çektiğinin her zaman açıklaması vardır. siz bir nuri bilge filmini izlerken yazıyı görmeseniz bile onun bir nuri bilge filmi olduğunu rahatlıkla algılayabilirsiniz. çünkü görsel dili tutarlıdır. bu basit görünebilir ama hiç de basit değildir. herhangi bir türk yönetmenin 5 sene arayla çekilmiş 2 filmini izleyin. aynı yönetmen olduğunu anlamanız güç olacaktır. ama nuri iyi analitik zekasının sayesinde neyi neden yaptığını çok iyi bilir ve sorulduğunda da bunu sözel olarak iyi açıklar.

hangi filmi yapmasını gerektiğini bilir demiştim negatif anlamda ama buna rağmen başarıları küçümsenmemelidir çünkü emin olun aynı boktan senaryolar başka bir yönetmenin elinde çöp olur. bu yüzden iyi yönetmendir.

kendisinin tarzını sevmem, yapay ve itici bulurum. ama çok iyi bir yönetmen olduğunu kesinlikle itiraf etmek gerekir.