TELEVİZYON 3 Nisan 2017
51,5b OKUNMA     1024 PAYLAŞIM

Kült Anime Ghost in the Shell Hakkında Pek Bilinmeyen Bazı Detaylar

Ortaya çıktığı 90'lı yıllardan beri pek çok filme ilham kaynağı olmuş anime Ghost in the Shell, şimdi de vizyona yeni giren Hollywood uyarlamasıyla gündemde. Anime hakkında fazla bilinmeyenleri Sözlük yazarı "elrinda" aktarıyor.


orijinal adı kokaku kidotai, ingilizce çevirisi ise mobile armored riot police.

masamune shirow tarafından ilk kez 1989'da young magazinde yayınlanan aynı isimli manga'dan uyarlanan 1995 yapımı mamoru oshii tarafından yönetilmiş cyber-punk bir animedir. manga'sının çok ses getirmesi üzerine çekilen bu anime, manga'sından daha fazla ses getirmeyi başarıp, çoğu cyber-punk yapımına ön ayak olmuştur (en bilineni `the matrix`).

The Matrix


sadece bir action ve science fiction filmi olmaktan çıkıp çok farklı yönlere eğilim göstermesi yönetmenin ustalığı ile ilgili olan bir konudur. kabuğun içindeki ruh anlamına gelen gelen ghost in the shell, içerdiği felsefe ve psikolojik olgulardan dolayı japonya'da bazı üniversitelerde artık eğitim amaçlı bile kullanılıyor. manga'sında kesin bir yer belirtilmemiş olsa da rivayete göre kobe şehrinde yani mangasının yaratıcısı masamune shirow'un yaşadığı yer olarak söylenir. filminde ise asya kültürü ( genel olarak çin) kullanılmıştır. ilk gösteriminde istenilen ilgi görmeyen film sonralarda blade runner gibi kült olma yolunda ilerlemiş ve bunu başarmıştır da.

Blade Runner


konusu, birim 9 isminde gizli bir bölümün " kuklacı (puppet master)" olarak bilinen bir hacker'ın peşine düşüp onu yakalamasını ele alıyor. kovalamaca sonucunda asıl önemli olan ana karakter binbaşı kusanagi'nin, insan ve cyborg arasındaki tek farkın " ruh" olup olmamasını sorgulamasıdır. açılış sahnesinde geçen "beyninde çok ses var" cümlesinin üstüne binbaşının "adet dönemim geldi" demesi en akılda kalıcı noktalardan biridir . bu konuşmanın sonunda akılda kalan soru "binbaşı acaba insanları hor görüp onlarla alay mı ediyor, yoksa binbaşı aslında ne kadar insan olmadığını (kanama "canlı" bir varlığa ait bir durum olduğundan) ama olmak istediğini mi gösteriyor bize?".


akılda kalıcı en önemli noktalardan biri de ayrıca binbaşının nerdeyse hiçbir zaman göz kırpmıyor olmasıdır. yönetmen bunu kusanaginin bir "kukla olarak gösterme" durumundan ibaret olduğunu söylemiştir.


filmin sonraki yıllarda (teknoloji hayatımıza girdikçe aslında) inanılmaz bir sükse yaratması sonucu:

ghost in the shell 2: innocence
ghost in the shell: stand alone complex solid state society
ghost in the shell: stand alone complex
ghost in the shell: stand alone complex 2nd gig
ghost in the shell: individual eleven
ghost in the shell: the laughing man


ve son olarak ilk filmin remake'i olan ghost in the shell 2.0 (iki film arasındaki farklar; çizim kalitesinin geliştirilmiş olması ve bazı sahne ve konuşmaların kaldırılıp yerine yeni sahneler konması ayrıca seslendirme sanatçılarının (seyu) bazılarının değişmesinden ibaret) diye devam ve ara filmleri çekilmiştir.

devam filmlerinin neredeyse hiç biri ilk film kadar " derin " bir anlam gütmemesinden midir nedir, diğer filmler de çok sevilmesine karşın, ilgi her zaman ilk filmde kalmıştır.

özellikle ghost in the shell 2: innocence filminden sonra yapılan çoğu yapım felsefe ve psikolojiden çok siyaset konusunu ele almıştır.