OYUN 27 Mayıs 2021
17,1b OKUNMA     726 PAYLAŞIM

Kimilerine Göre FPS Oyun Türünün En İyi Örneği: Doom Eternal

2020 yılında neredeyse her platformda piyasaya sürülen Doom Eternal oyununun incelemesi ve oynarken dikkat etmeniz gereken şeylerin listesi, buyrun.

doom eternal'ı nihayet bitirdim ve fps türünün tepe noktasında olduğunu düşünüyorum

görseller ve grafikler: oyunun grafiklerindeki geometrik detaylar, renklerin kullanımı ve harita tasarımları / mekan çeşitliliği gerçekten muhteşem. id software, id tech 7 ile cidden kendisini aşmış diyebiliriz. fps türünün mucidi bu firmaya zaten saygımız büyüktü ama son noktayı da koymuşlar. animasyonlar da tıpkı genel grafikler gibi bir önceki oyuna (2016 doom) göre geliştirilmiş. artık yaratıklara vurduğumuz zaman beden parçalarının dağıldığını görebiliyoruz. vuruş hissi olarak, animasyon bakımından daha önce hiçbir fpsde görmediğim kadar tatmin edici diyebilirim. optimizasyon konusunda da, pek çok kişinin dediği gibi, firma adeta ders vermiş. gtx 1060 kartlı laptop'ımda 1080p, ayarların hepsi ultra nightmare olmasa da nightmare'de 50 - 60 fps arası oynayabildim. oyunu bir arkadaşımın hdr destekli televizyonunda da denedik, zaten şahane olan grafikler 2 kat daha güzel gözüktü gözümüze. o renkler, o ayrıntılar... harika. oyun cidden hdr destekli bir monitörde ya da tvde oynanmayı hak ediyor.

sesler ve müzikler: sesler atmosfere sokuyor ve son derece tatmin edici. müziklere gelince... özellikle açıp dinleyeceğim müzikleri yok ancak oyun içindeki görevlerini başarıyla yerine getiriyorlar, atmosferi tamamlıyorlar diyebilirim. müzik kullanımı ise harika. müziğin hangi tonda ve ne zaman başlayıp biteceğini çok iyi ayarlamışlar.


oynanabilirlik: oyun son derece keyifli ve adeta yağ gibi akıyor. gelişim sistemi biraz kafa karıştırsa da azıcık zaman harcayınca çözüyorsunuz her şeyini. ancak bugüne kadar çıkan bütün doom oyunlarını bitirmiş biri olarak diyebilirim ki şu ana kadar çıkmış en zor doom oyunu budur. insanın gözünü zihnini yoruyor adeta. aksiyon dozu biraz aşırıya kaçmış gibi. can almak için glory kill yapmak gerekiyor. ammo almak için zayıf bir düşman üzerinde testereyi kullanmanız, armor almak için de düşmanların üzerine ateş püskürtmeniz grekiyor. bunları zamanında ve yerinde yapmazsanız sürekli ölüyorsunuz zaten ve sürekli mermi sıkıntısı yaşıyorsunuz. oyundaki platform öğelerini ben beğendim. abartıya kaçmamışlar ve oyuna zenginlik katmışlar bence. azıcık hoplayıp zıplamak ve hedefe ulaşmak insana keyif veriyor. düşman çeşitliliği de güzel yalnız sevmediğim ve sinir olduğum bir detay var: marauder ve arch-vile isimli düşmanlar. birincisi boss olarak tamam, zorluyor epey ve güzel ancak oyunun sonlarına doğru sürekli çıkmaya başlıyor karşınıza. ateş ettiğinizde anında kalkanı çıkartıyor, epey sinir bozuyor sürekli karşınıza gelmesi. arch-vile ise daha da sinir bozucu: yanlış hatırlamıyorsam taras nabad isimli bölümdeydim. açıklık bir alanda birden düşmanlar üzerime yüklenmeye başladı. yaratıkları kesiyorum kesiyorum bitmiyor, ateşten bir heykel olarak yeniden oluşuyorlar. böyle 5- 6 kez öldüm aynı yerde. meğerse yan tarafta bu arch-vile denilen iblis hepsini summon'luyormuş, önce onu yok etmek gerekiyormuş ki o da epey zor ölüyor. her yaratık hakkında bilgi veren oyun nedense bu yaratığı atlamış ya da ben göremedim! bu 2 yaratık olmasaymış bence oyun daha da iyi olurmuş.

multiplayer: battle mode pek sarmadı beni. keşke 2016 doom'daki gibi deathmatch ve farklı haritalar koysalarmış dedim.

sonuç: yapılan en iyi fps'lerden biri olduğunu düşünüyorum. puanım: 9/10

oynarken işinize yarayabilecek kilit noktalar

grafikler, atmosfer ve hepsinden öte müzik anlamında insanı gerçekten içine çeken bir oyun olmuş. gameplay açısından doom 2016 bisiklete binmekse, doom eternal, f1 aracıyla pistlere vurmak gibi.

- her iblis tiplerinin zayıf noktaları mevcut. örneğin aracnatron ve revenant'ın tepe canon'larını ve mancubus'un kollarındaki silahları vurduğunuzda, vurdukları damage azalıyor ve çevrenizi temizlemek için zaman kazanıyorsunuz. pinky'lerin isesırtları çok zatyıf. önden 3-4 roket gerekirken, arkalarına bir super shotgun mermisi yeterli oluyor.

- bazı silahlar, spesifik bazı iblisler üzerinde daha etkili. örneğin cyber mancubus'a bir blood punch attığınızda zırhı düşüyor ve daha kolay ölüyor. keza cacodemon'ın ağzına bir sticky bomb atarak glory kill alabiliyorsunuz. hell knigjt gibi daha harektli heavy iblisler içinse chaingun en etkili silah.

- bir arenaya girdiğinizde, öncelikli olarak heavy ve super heavy iblislere odaklanmanız ve sürekli hareket halinde olmanız çok önemli. havadayken dokunılmazsınız denebilir. bu sebeple super shotgun'ın meathook'unu ve dash'i çok sık kullanmanız gerekli.

- unutmayın ki zombi, asker ve imp gibi iblisler, heavy ve superheavy demon'ları temizleyebilmek için armor ve health kaynaklarınız. chainsaw ile armor, glory kill'le health için sıklıkla başvurmanız gerekiyor.


- iblis tipine göre silah modlarının kullanımı çok önemli. revenant ve aracnatron'ın silahlarını vurabilmek için heavy canon'ın precision bolt modu çok çok kritik. uçan iblisler için ise shotgun'ın sticky bomb veya balista'nın arbalet modu çok faydalı. rocket launcher'ın lock on modu, kalabalık arenada heavy ve üstü iblisleri hedef alabilmeniz için olmazsa olmaz.

-rune kullanımı bazı durumlarda ölümle yaşamınıza karar verebiliyor.örneğin benim gibi devamlı hareket halinde vurmak istediği hedefe aim alamayan bir kişiyseniz, havada sağ click'le zamanı yavaşlatan chrono strike rune'u, işinizi çok kolaylaştırıyor. kezaglory kill sonrası speed boost veren rune, kalabalık yerlerden kaçmanıza çok yardım ediyor. oyun tarzınıza göre uygun rune seçimi önemli.

- yukarıda bahsettiğim püf noktaları sebebiyle duruma göre doğru silah, silah modu ve grenade seçimi çok önemli. her daim, health, armor ve ammo'nuza odaklanarak doğru silah, silah modu, glory kill veya chainsaw'a odaklanmanız gerekiyor. oyunun ortasına doğru buna alışıp "doom dance"i iyi kötü yapabilir hale geldiğinizde tadından yenmiyor.

-son olarak marauder'a gelelim. marauder'ın bulunduğu bir alanda, öncelikle diğer heavy ve super heavy iblisleri (cacodemon, mancubus, revenant, hell knight, doom hunter vb.) ortadan kaldırmaya odaklanın. sonrasında ise balista veya super shotgun'ı alıp marauder'a odaklanın. tüm saldırılarını dash ile dodge'layıp orta bir mesafede kalmaya çalışın. gözleri yeşil olduğunda 2 shotgun mermisini yiyebiliyor. quick switch yapabiliyorsanız sg - balista - sg kombosu, işinizi çok kolaylaştırıyor. kabaca 10 super shotgun mermisi, marauder'ı indirmek için yeterli. bu süreçte çevrenizdeki minik zombiler, mermi ve health için sizin tek yardımcınız. bunlara dikkat ettiğiniz sürece marauder, size saç baş yolduran bir iblis olmaktan çıkıyor.

bence doom eternal, oyuncuya hissettirdikleri açısından mükemmel bir oyun olmuş. gerçekten size atfedildiği gibi dokunulmaz bir ölüm makinesi gibi hissediyorsunuz. oyun, sizi düşmana göre adapte olup oyun tarzınızı değiştirmeye zorluyor. ve devamlı suretle oyunun içinde tutuyor. bu sebeple mükemmel bir fps deneyimi olmuş. game of the year odülünü alırsa şaşmamak gerek.