OYUN 2 Ağustos 2024
12,1b OKUNMA     245 PAYLAŞIM

Elden Ring veya Bloodborne Gibi Oyunlar Oynamak İsteyenlerin Bilmesi Gereken Temel Şeyler

FromSoftware şirketinin yayınladığı Elden Ring, Dark Souls, Bloodborne gibi oyunlardan birini oynamayı düşünüyorsanız bu yazıyı okumalısınız.

 elden ring mevzusu... fromsoft'un (demon's souls sonrası) tüm oyunlarını bitirmiş biri olarak elimden geldiği kadar gatekeeping'den uzak bir tavsiye vermeye çalışacağım. ben elden ring'i henüz oynama fırsatı bulamadım. ancak bloodborne'u iki kere bırakıp sonra dönüp bitirmiş, ardından da fromsoft fanı olmuş biri olarak genel olarak fromsoft oyunları ile ilgili bir bilgilendirmem olacak.

gaming'de elinden tutmak - hand holding dediğimiz bir kavram vardır

bu da aslında oyun ile oyuncu arasındaki ilişkidir. oyunun size "yardımcı olmak" için yaptığı her şey hand holding kapsamına girer, aslında kalan sağlığınızı, kalan merminizi gösteren göstergeler bile (hud) bir hand holding metodudur, bazı oyunlarda ekstra zorluk seviyelerinde hud bile kapanır. bazı oyunlarda bu hand holding olayı daha bile fazladır, uncharted'da 5-10 dakikada bulmacayı çözemeyince kendi çözmesi, the last of us'ta bir alanda biraz oyalanınca gitmemiz gereken yeri dan diye göstermesi veya god of war'da aynı yerde 3-4 kez ölünce "kanki zorluğu düşürelim mi" demesi gibi.

ancak mevcut durumda, bilhassa aaa oyunlarda oldukça yüksek bir elden tutma seviyesine alışmış vaziyetteyiz. neredeyse her oyunda elimizde haritamız oluyor; gitmemiz gereken yerler (atıyorum) kocaman sarı noktalarla, yan görevler mavi noktalarla, toplanabilecek şeyler beyaz noktalarla gösteriliyor. 5-10 dakikada bir checkpointler alınıyor. yüksek olduğunu iddia eden zorluk seviyeleri bile (hard) genelde azıcık düzgün oynayınca epey rahat playthroughlara gebe oluyorlar.

bir kez daha hatırlatayım elden ring oynamadığımı, aldığım duyumlara göre biraz daha genele erişilebilir kılmaya çalışmış kendini, ancak from software'in tarzı minimal hand holding içerir her zaman. elden ring öncesi oyunlarda harita yok. hud üzerinde oklar/yıldızlarla gidecek yeri gösteren bir şey yok. yan görevler var, ancak yerini bulmak size kalmış, ayrıca yan görev ilerleyişini takip eden bir şey de yok. checkpoint diyebileceğimiz bazı noktalar var, ama birbirlerinden uzaklar, ve örneğin 10 dakika bir boss ile uğraştınız, boss sizi kesti, orada bir checkpoint yok, boss'a tekrar gidilecek ve baştan başlanacak. "ortalık yerde kesilirsen kesildiğin yerde tecrübe puanların düşer, düştüğü yerden alamadan bir daha kesilirsen gider puanlar" sistemi var, yani 40-50 dakikanız çöp olabiliyor.

bunun dışında oyun zor, çevre düşman ve combat zor, ayarlanabilirlik bir zorluk derecesi yok. ancak her zaman adil buldum ben fromsoft oyunlarını. çok düşük level değilsem her kesildiğimde kendim iyi oynamadığım için kesildim. bir boss ile ilk karşılaşma genelde "bu boss beni 2-3 kere indirsin de attack pattern'lerini öğreneyim" şeklinde oluyor.

sadece gameplay değil, hikaye anlatımında da oldukça ketum oluyor fromsoft oyunları

ara sahneler ya yok denecek kadar az, ya da yok. sizinle konuşan insanlar çoğunlukla akıl sağlığını yitirmiş npc'ler oluyor. hikayeyi item metinlerinden çıkarmak mümkün olabiliyor anca, elden ring ile ilgili en az 2 sene lore tartışmaları ve teorileri olur diye öngörüyorum mesela.

işin tavsiye kısmına gelecek olursam, bir fromsoft oyununa başlayacaksanız bu dediklerimi göz önünde bulundurmanız gerekecek. oyun zor olacak, elinizden neredeyse hiç tutmayacak, bazen sabrınızı çok zorlayacak. hikayesini anlamak istiyorsanız bir sürü item metni okuyacaksınız. çok çok fazla kez, sayamayacağınız kadar fazla kez öleceksiniz; düşüp öleceksiniz, boss'a öleceksiniz, görmediğiniz yerden fırlayan düşmana öleceksiniz, sandık gibi görünen ama sandık olmayan canavara öleceksiniz, o bir tane boss var ya ona çok öleceksiniz.

bu oyunlar "işten geleyim de 2 saat oynayayım kafam dağılsın" oyunu değil.

oynamaya kararlıysanız şunu da söyleyeyim, rpg mantığına aşina olanlar bilir, kendinize baştan bir build seçmeniz gerekir. 10 puanım var, ikisini magic, ikisini str, ikisini dexterity, ikisini vitality, ikisini de speed'e basayım derseniz her alanda güdük bir karakteriniz olur. en baştan "ben str karakteri yapacağım, ben pure magic gideceğim, ben spd/dex yapacağım" deyip o yoldan ilerlemek gerekiyor. zaten oyun da sizi biraz bu yola itiyor, bir asa buluyorsunuz mesela kullanmak için 30 magic istiyor, bir başka kılıç 40 str istiyor. build'inize göre size kullanabileceğiniz silahlar sunuyor.

ezcümle bu oyunlar zor, stresli ve kriptik hikayeli oyunlar

ve bundan hoşlanmıyorsanız bu da tamamen okey. gaming herkesin farklı şekilde tükettiği bir şey, ve bunun doğru bir yolu yok. sen gidersin mobil oyun oynayana "oo o da oyun mu, ben assassin's creed ve gta oynuyorum" diye gatekeeping yaparsın, başkası gelir "oo sen bununla mı övünüyorsun, ben fromsoft oyunları oynuyorum" diye gatekeeping yapar, başkası gelir ona "ne var ki, ben fromsoft oyunlarını silahsız zırhsız level atlamadan bitiriyorum" der, başkası da "ben sadece 1990 öncesi çıkmış jrpg'leri oynuyorum" der.

insanları salın. (yeni çıkacak assassin's creed oyununa heyecanlananlar hariç, onların ben aklına sokayım) herkes istediği gibi oynar. bu oyun zor ve stresli. bilen, isteyen oynasın.