SANAT 22 Ekim 2020
69,5b OKUNMA     656 PAYLAŞIM

Çizdiği Çiçeklerde Vajina İmgesini Mutlaka Belli Eden Kült Ressam: Georgia O'Keeffe

ABD'li ressam O'Keeffe, kendi tarzını yaratan ve haliyle resimleri görür görmez tanınan bir isim. Alametifarikası ise özellikle çiçek çizimlerinde görülen vajina imgesi.

kimdir?

1887-1986 yılları arasında yaşamış amerikalı kadın ressam. çiçek, hayvan kemikleri, deniz kabukları resimleriyle tanınır ama yine de esas olarak koca koca glayörleri resmetmesiyle meşhurdur... everest yayınlarından laurie lisle tarafından yazılmış bir ressamın portresi adı ile otobiyografisi yayınlanmıştır.

Glayör: Bir çiçek türü.

sanatına dair

kadın vücuduna ifade katan abstract bir dil bulmuştur sanki; biraz kişisel hissiyatlarla, biraz da goddess cultlara olan inancıyla kadın vücudunu doğa manzarasıyla özdeşleştirip, patriyarkinin bunları nasıl kullandığını resimlerinde ifade eden kadın ressam. ikinci dalga feminizmin (second wave feminism) şiddetle karşı çıktığı, kadını doğayla, erkeği de kültürle özdeşleştiren ekofeminizm resimlerde rahatlıkla görülebilir.


ayrıca fotoğrafçılığı bir sanat dalı olarak kabul ettiren alfred stieglitz'le olan beraberliği esnasında çocuk sahibi olmayı çok istemiş ve fakat stieglitz'in tersi görüşü yüzünden bu isteğine bir türlü kavuşamamıştır. söylenti ise odur ki, o'keeffe işte tam da bu yüzden kayıp olarak tanımladığı dişiliğini kadın vücudu ve özellikle de pelvis resimleriyle ifade etmeye çalışmıştır.

yaşamak istediği hayatı yaşamıştır

ne istiyorsa onu yapacak cesareti ve yeteneği vardı. sırf bu nedenle kendisine imreniyorum. pek azımız bunu başarabiliyoruz. pek azımız meydan okuyacak kadar dik kafalı olabiliyoruz. ne yazık ki çoğumuzun hayata karşı boynu eğri. çoğumuz günü kurtarıyor ve sıradan başarılar için ömrünü harcıyor... işte o yüzden o'keefe sadece amerikan modernizminin öncüsü/ kurucusu değil. bize cesaret ve "özgüvenin, yeteneklerinin farkında olmanın ve bunları kullanabilmenin ne olduğunu gösteren bir kılavuz.

 
Blue Flower

bedeninin her detayını fotoğraflayan ve bunları resimlerindeki çiçeklerle örtüştüren; bu nedenle büyütülmüş çiçeklerin soyut vajina gibi algılanmasına sebep olan, sonra da onu genç bir kadınla aldatan galerici sevgilisinden uzaklaşmak için arizona çölüne kaçması bir yandan çok kadınsı ama sanatı için de en hayırlısı olmuş. kendini esas o çölde bulmuş. yalnız, kaya gibi soğuk mesafeli, ama gökyüzü gibi sonsuz.

en güzel ellerin kadınıdır o'keeffe

meşhur ve kendisinden yaşça hayli büyük sevgilisi steiglitz nice resimlerini çekmiştir, siyah beyaz bir güzelliği vardır biteviye.


new york'tan nefret etmiş, arizona'ya aşık olmuş, ışığın güzelliğini görebilmiş ve herkese gösterebilmiştir. kanımca new york new york olalı çizilmiş en güzel resmi bu kadının tuvallerinde vücut bulmuştur.

o kadar yalın çizgilerle bu kadar duygusal yoğunlukta resim hayal edebilmek her babayiğidin harcı değildir. öküz kafatasını da, izbe bir kulübeyi de aniden kalp atışınızın hızını arttıracak bir güzellikte resmedebilmiştir.

final notu

"hiç kimse gerçekten bir çiçeği görmüyor, görmek zaman alır."

o'keeffe zamanını gerçekten görmek için harcamış, gördüğü yetmezmiş gibi göstermek için çaba sarfetmiş bir kadın. bir kadın diye tanımlanırken içten içe gurur duyulan, tarafımca hafif kıskanılan başı bozuk.