"Ayla" Neden Yabancı Film Dalında Oscar'a Aday Olamadı?
oscar nedir, önce onu bir anlamak gerek
oscar amerikan film endüstrisinin ödül töreni. daha çok nasıl bir hikayecilik isteniyor, sinema hangi yöne gitmeli bunların açıklaması gibi.
ayla ayarındaki filmlere ödül vermeyi 1970'lerde bıraktı oscar.
yabancı film içinse kendilerinden ödün vererek başka bir pencereye ödül verirler. yine temel sinemanın gittiği yol kendileri için ama amerikan filmi kadar keskin hatlar beklemezler.
yabancı film oscar'ı ayrıca ekşi sözlük'te yazıldığı gibi klişe fikirlere verilmez. ii. dünya savaşı vs kendi iç ödüllerine girer. ödül alan iran filmlerine bakın anlarsınız. bunlar yabancı dalın seçimleri değil.
kaldı ki oscar artık senaryo için çoklu katman arıyor. (kelimeyi çevirince böyle saçma duruyor, layer diyim rahat anlaşılsın)
bir hikaye tek layer ise ona artık kimse ödül vermiyor veya düzenli kurguysa.
adam şunu yaşar, şunla karşılaşır, aşık olur, ayrılırlar, intihar eder. bu tek layer.
bu hikayecilik sadece sinemada değil edebiyatta da öldü.
hala yapılıyor mu evet, dandik işlerde veya sadece tek layer takip edebilecek izleyici-okuyucuya yapılıyor.
ayla tek layer. çok basit, bilgisayar programı yazmış gibi bir senaryo.
çoklu katman filmler neler mesela, amores perros, onun amerikan çakması crash. ki bu remake (yeniden yapım) oscar aldı zaten. çakma olduğu bilinmesine rağmen. neden, çünkü o yöne gidilmesi istendi.
daha net anlatmak gerek, bugün baba filmi yeni çekilmiş olsaydı aday olamazdı.
bu; baba kötü film demek değil, o tek katmanın ulaşabileceği son sınır hatta. ama o sınır geçildi artık.