SANAT 17 Aralık 2018
42,5b OKUNMA     692 PAYLAŞIM

Aura Fotoğrafı Çekmeye Yarayan Çok Acayip Teknik: Kirlian Fotoğrafçılığı

Semyon Davidovich Kirlian ve eşi Valentina Kirlian tarafından bulunan fotoğraf tekniği: Kirlian Fotoğrafçılığı.

bay ve bayan kirlian'ın yaptığı ilk kameranın şans eseri olarak ortaya çıktığı söylenebilir. semyon davidoviç kirlian bir gün elektrikli bir cihaz üzerinde çalışırken şiddetli bir elektrik çarpması geçirmişti. o günlük işlerini bırakıp evine gitti. karısı valentina, üzerinde çalıştığı bir fotoğraf işinde kendisine yardım etmesini istedi. semyon birkaç yeni film aldı ve üzerine resim çekilmiş filmlerin yerine bunları taktı ve filmleri banyo etmesi için karısına verdi. sonunda, filmler onları hayrete düşürdü. negatiflerde mavi, sarı ve diğer renkler açıkça görülüyordu.

semyon'un geçirdiği şiddetli elektrik çarpmasının onda, 'enerji yüklü'ellerinin temasıyla yeni filmlerde bir görüntü bırakmasına yol açabilecek bazı 'değişikliklere'neden olduğu sonucuna vardılar. kirlian'ların, ruhun fotoğrafını çektiği söylentisi yayıldı. bu, 1939 yılında olmuştu. ikinci dünya savaşı'nın başlaması yüzünden keşif gizli tutuldu.


kamera başlangıçta, bitkilerin veya onların bazı kısımlarının, özellikle yapraklarının fotoğraflarının çekilmesinde kullanıldı. bu konuda pek çok şey yazılmıştır. canlılık durumlarına göre çevreye yayılan auranın görülebildiği yaprak fotoğrafları, magazinlerde bile sık sık yer alıyordu. yaprak bitkiye bağlıyken koparıldıktan hemen sonra ve epeyce zaman geçtikten sonra bu fotoğraflar çekiliyordu.

aurada çok açık bir değişme görülüyor ve yaprak kurudukça aura yavaş yavaş kayboluyordu. 'hayalet yaprak etkisi'(phantom leaf effect) olarak bilinen bu olay, medyumların öne sürdükleri iddiaları kanıtlar nitelikteydi. çünkü medyumlar, uzuvlarından biri kesilmiş kişilerin, kesilen uzuvlarının 'hayaletlerini'gördüklerini söylüyorlardı.

kirlian kamerası cansız nesne veya canlı varlıkların fotoğraf görüntülerinin yüksek değerli bir elektriksel alan vasıtasıyla elde edildiği cihazdır.


teknik bakımdan, bu görüntülerin elde edilmesinde kullanılan iki metot vardır. birinci metot, söz konusu nesneye kuvvetlice elektrik vermek ve ondan yayılan radyasyonun karanlıkta normal bir kamera ile fotoğrafını çekmekten ibarettir. ikinci metotsa nesneye birinci metotta olduğu gibi doğrudan değil de, nesnenin çok yakınına yerleştirilmiş voltajı farklı bir veya iki tane metal plakadan geçirilen yüksek gerilimli akım uygulanır. bu metotta kamera kullanılmaz; hassas fotoğraf materyali, nesneden doğrudan doğruya görüntü alacak şekilde düzenlenir.

birinci metot (en azından teorik olarak) daha kapsamlı görüntülerin elde edilmesini mümkün kılar. ikincisi, daha düşük güçlü elektrik kullanarak çok daha fazla ayrıntının görülmesini sağlar. bu nedenle deneycilerin çoğu güvenlik ve kullanım kolaylığı açısından birinci metottan vazgeçerek ikincisini tercih ederler.


ikinci metotta kullanılan sistem yukarıdaki şekilde şematik olarak görüldüğü gibi, sandviç biçiminde düzenlenmiş bölümlerden oluşur.

cihaz metal plakaya yüksek gerilimli elektrik impulsları sağlayacak şekilde düzenlenmiş bir araçtır. bu metal plakaya belli bir poz süresince yüksek gerilimli impuls uygulanır ve daha sonra üzerine obje konulup pozlandırılmış olan fotoğraf kağıdı banyo edilir. banyo sonucunda fotoğraf kağıdı üzerinde; renkli fotoğraflarda mavimsi menekşe rengi haleler, siyah-beyaz fotoğraflarda ise, fırça veya tüy görünümünde karakteristik bir siyahlıkta ortaya çıkmaktadır.

türkiye'deki ilk kirlian fotoğraf makinası 1983 yılında altan yildiz tarafından istanbul teknik üniversitesi elektronik mühendisliği'nde okuduğu yıllarda gerçekleştirilmiştir. kendisi çeşitli fotoğraf çekme parametreleri ayarlanabilen bir makine ile yüzlerce canlı ve cansız obje üzerinde çalışarak fotoğraflar çekmiştir.


insanda değişik şekillere bürünen bir enerji realitesi bulunur; yani fiziksel, elektriksel, biyoelektriksel, biyoenzimatik enerjiler. bu enerji formları karşılıklı olarak birbirine dönüşmektedir. her canlı hücre bir şebekeye bağlıdır. bir bakıma hiçbir hücre gerçekten bağımsız değildir. bu şebeke sadece kan dolaşımıyla bağlantılı, kimyasal veya biyokimyasal olmakla kalmaz, her şeyden çok sinirlerle ilgili bir şebekedir, çünkü tüm hücrelerin biyokimyası en başta sinir sistemiyle yönetilmektedir. sonuç olarak vücudumuzda tüm organlarımızı saran ve fiziksel, kimyasal, hücresel düzeyde, motor düzeyde ve bunlara benzer şekilde değişebilen bir 'sinir sistemi'enerjisi mevcuttur.

akupunkturun temeli olan çin tıbbı kesin bir tavır alarak bu enerjinin insan bedeninde sürekli olarak tek yönlü aktığından söz eder. bu enerji insan bedeninin sinir ağı boyunca daima akmaktadır. dediklerine göre, kendi başına bir varlık olarak izole edilmiş halde onu asla bulamayacağımızdan dolayı bu sinirsel enerjiyi aramak zaman kaybıdır, çünkü biyoelektrik türden son derece süptil bir enerjidir. ancak, kimyasal ve biyokimyasal değişiklikler oluşturarak varlığını hissettirir. bununla beraber öyle görülüyor ki, insan bedeninin dış yüzünde cilt üzerinde akış yolları boyunca da kendini gösterebilir. bu akış yollarında, elektrik akımının geçmesine karşı daima daha az direnç mevcuttur.

insan, enerjinin yanı sıra, beyni ve fizik bedeni ile 'tüm olmaya'şartlanmıştır ve öyle yönetilmektedir. bedenli varlığın, hayatta kalması için ihtiyaç duyduğu bir psişe-can vardır.

bu psişe-can 'aura'olarak tanımlanmıştır. fizik bedenin içini doldurup dış yüzünü de sarar. fizik bedenimizle diğer bir canlıya yaklaşıp ona dokunduğumuzda enerjimizi de, aynı zamanda o canlı ile irtibata geçiririz. bu durumda bir biyoenerji diğer bir biyoenerji ile temas etmiş olur ve böylece, bir enerji alışverişine yol açılır. cansız nesnelerle temas konusunda daha çok bizim enerjimizin onlara nakli söz konusu olur.


beyin, dolayısıyla düşüncenin aktivitesini irade ile yönlendirmek suretiyle bu enerjiyi etkilemek mümkündür. irade olmazsa hiçbir şey yapılamaz. irade enerjiyi yoğunlaştırıp tek bir hedefe sevkeder. yoga ve bazı teknikler bu amaca ulaşılmasında yardımcıdır. bu olay, aynı zamanda deneysel olarak da ispatlanabilir, yani ele aldığım ünlü kirlian fenomeni ile. örneğin bir mıknatıstan yayılan elektromagnetik alanları çıplak gözle görmemiz mümkün değildir, ancak demir tozlarıyla bu magnetik alanın ışıma çizgilerini takip eden şekilleri görebiliriz.

kirlian fotoğraf tekniği de benzer bir prensiple çalışır. normalde göremeyeceğimiz biyoenerji alanımız, özel bir elektrik alanı içine alınarak sınırları ve çeşitli ışıma şekilleriyle fotoğraf kağıdı üzerinde açıkça görünür hale getirilmektedir.

Lomografi'nin Vladimir Putin Sayesinde Bir Altkültür Oluşunun İlginç Hikayesi