MİMARİ 11 Kasım 2020
92,4b OKUNMA     560 PAYLAŞIM

Anıtkabir'in Tasarım Yarışmasında Finale Kalarak Değerlendirilen Diğer İki Proje

Anıtkabir'in bildiğimiz tasarımı aslında bir yarışma sonucu finale kalan 3 tasarımdan sadece biriymiş. Diğer olasılıklar neydi peki?

atatürk'ün ölümünden sonra naaşının nerede saklanacağı, bu mekanın nasıl bir kompleks olacağı ile ilgili pek çok tartışma yaşanır. yer olarak daha önce atatürk'ün de "bir anıt yeri" olarak tabir ettiği anıtkabir seçilir.

anıtkabir için 1941'de açılan yarışmaya, ikincisi dünya savaşı'nın en çetin günleri yaşanmasına rağmen türkiye, almanya, italya, avusturya, isviçre, fransa ve çekoslovakya'dan toplam 47 sanatçı katılır.

jüri, anıtkabir proje yarışması'na gönderilen 47 eserden 3 tanesini "ödül verilmeye değer" bulmuştur. bunlardan biri ünlü tannenberg anıtı'nı yapan alman prof. johannes kruger'in eseriydi.

johannes kruger'in eseri


arnoldo foschini'nin projesi


ve seçilen proje, mimar emin onat ve orha arda'nın eseri


anıtkabir'in özgün projesi böyleydi...

yapım giderleri bahane edilerek mimari kütlenin otuz beş metre olarak düşünülmüş ve onaylanmış yüksekliği, yapının en görkemli bölümü hoyratça iptal edilir ve şimdiki yirmi metre düzeyine indirilir.

bize koskoca bir yurt bağışlayan ve bize 'cumhuriyet rejimini' armağan eden atatürk'e birkaç bin lira daha fazla harcayarak projesine uygun, daha güzel ve daha görkemli bir anıtkabir'i çok görürler.

atatürk'e sorsaydılar bu kadarını bile istemezdi. her zaman istediği tek şey vardı, çalışkan olup içerideki ve dışarıdaki düşmanlara fırsat vermeden birlik ve beraberlik içerisinde yaşamak.

yine de fark etmez, o olmayı en çok istediği yerde, biz türk milletinin kalbinde ilelebet yaşayacaktır.

sevgi ve özlem ile..